SPRAWA VOLKSWAGENA? – CZY PRZYSŁUGUJE TOBIE ODSZKODOWANIE?

Sprawa spalinowa VW nabiera tempa i trudno jest określić, dokąd globalnie sięgną jej granice.

W październiku 2015 r. jest mowa o silniku Diesel oznaczonym symbolem EA 189, który miał być montowany m.in. we wspomnianych Volkswagenach, Audi, Seatach i b. popularnych na rynku polskim Skodach.

Zasadnicze pytanie, które się pojawić musi, to czy Tobie jako nabywcy pojazdu ze stajni VW przysługuje odszkodowanie w związku z informacjami co do emisji spalin. A jeżeli nie odszkodowanie, to jakie roszczenie?

Aby odpowiedzieć na to pytanie ważny jest szereg faktów m.in.:

  • jaki pojazd zakupiłeś?
  • kiedy dokonałeś zakupu?
  • czy kupiłeś pojazd jako konsument, czy „na firmę”?

Odpowiedź na te pytanie będzie mieć podstawowe znaczenie dla ustalenia Twoich uprawnień.

Tu wskazówka – przy analizie tematu należy zwrócić uwagę, że  w międzyczasie – bo 25.12.2014 r. – weszła w życie ustawa o prawach konsumenta, a także nastąpiła zmiana kodeksu cywilnego.

Spójrz na art. 5561 ust. 1 k.c.

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

Dodatkowo 556§ 2 k.c.

Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.

Podstawowe uprawnienia jakie przysługują z tytułu rękojmi to:

a. żądanie usunięcia wady,

b. żądania wymiany rzeczy na rzecz wolną od wad,

c. obniżenie ceny,

d. odstąpienie od umowy,

Dwa pierwsze uprawnienia mają charakter podstawowy, a dwa ostatnie tzw. subsydiarny. To oznacza, że obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy nie jest dopuszczalne, jeżeli koncern dokona niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla Ciebie wymiany wadliwego oprzyrządowania, a gdyby to okazało się niemożliwe to wymiany silnika / pojazdu.

Dopiero w dalszej kolejności przysługuje możliwość żądania obniżenia ceny – tu odsyłam jednak Ciebie do wpisu „Sprawa Volkswagena? Ale to Volkswagen na razie rozdaje karty!”

Natomiast skuteczne odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu pełnej kwoty będzie bardzo trudne, bo taka możliwość wchodzi w rachubę tylko jeżeli wada jest istotna. Tutaj – nawet przy uwzględnieniu faktu, że sprawa jest bulwersująca – może być trudno wykazać, że mamy do czynienia z wadą istotną. Pojazd nadal jeździ, możesz go w miarę normalnie eksploatować.

Pomimo zatem, że Klienci mogą czuć „dyskomfort” w związku z całym zdarzeniem – to ich sytuacja procesowa jest trudna.

Natomiast, gdy ruszy już akca naprawcza to – poza usunięciem wady – skorzystanie z innych uprawnień będzie bardzo trudne.

Adwokat Gorzów Wielkopolski

Kancelaria Adwokacka Gorzów Wielkopolski

Subskrypcja strony

Wpisz swój adres e-mail, aby zasubskrybować tego bloga i otrzymywać powiadomienia o nowych postach e-mailem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.