Jakie zmiany w czekają nas w systemie ubezpieczeń społecznych od stycznia 2022?

Zmiany ZUS

Jakie zmiany w czekają nas w systemie ubezpieczeń społecznych od stycznia 2022?

Rok 2022 przyniesie wiele zmian w systemie ubezpieczeń społecznych.  Sprawdźmy zatem, czy wszystkie będą korzystne dla osób uczestniczących w powszechnym systemie ubezpieczeń społecznych.

1. Nieterminowa płatność składki nie spowoduje już automatycznego wykreślenia z ubezpieczeń społecznych

Niewątpliwie jest to korzystna zmiana. Niejednokrotnie, jeden dzień opóźnienia w płatności składki powodował automatyczne wykreślenie z systemu dobrowolnych ubezpieczeń społecznych. Zmiana najkorzystniej wpłynie  na sytuację  przedsiębiorców –  który często otrzymywali decyzję o odmawiającą prawa do świadczeń, z uwagi na nieterminowe opłacanie składek.

2. Wyższy wymiar zasiłku chorobowego

Obecnie wymiar zasiłku chorobowego za okres pobytu w szpitalu wynosi 70 % podstawy wymiaru. Od nowego roku, ustawodawca wprowadza większy wymiar zasiłku, tj. 80 % podstawy wymiaru.

Skróceniu ulegnie natomiast okres zasiłku chorobowego po ustaniu tytułu do ubezpieczenia, np. w przypadku rozwiązania umowy o pracę. Obecnie, pracownikowi po zakończeniu stosunku pracy przysługuje zasiłek chorobowy – w przypadku niezdolności do pracy – w maksymalnym terminie 182 dni.

Od 2022 roku, okres zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia wyniesie 91 dni.

Jest to istotna zmiana dla osób, które obecnie zatrudnione są w ramach stosunku pracy. Warto zwrócić także uwagę na fakt, że do okresu zasiłkowego po ustaniu ubezpieczenia nie będzie wliczana niezdolność do pracy w okresie ubezpieczenia i to bez względu na rodzaj niezdolności do pracy.

3. ZUS będzie miał prawo potrącać należności z tytułu składek z bieżących wypłacanych świadczeń

Co oznacza to dla nas w praktyce? Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie mógł potrącić należności z tytułu zaległych składek na ubezpieczenia społeczne np. z wypłacanej obecnie emerytury czy renty.

ZUS będzie mógł egzekwować wyłącznie nieprzedawnione składki na ubezpieczenia społeczne.

Potracenie będzie mogło być realizowane w wysokości maksymalnej do 50 % wysokości uzyskiwanego świadczenia.

Kwota wolna od potrąceń wyniesie zatem 660 zł.  Mając na uwadze obecne koszty  oraz galopującą inflację, powyższa kwota z pewnością nie pozwoli na zaspokojenie podstawowych, codziennych potrzeb.

Ten sposób egzekucji z jednej strony zminimalizuje koszty dochodzenia roszczeń przez ZUS, z drugiej jednak spowoduje znaczne pogorszenie sytuacji emeryta bądź rencisty bowiem do dyspozycji w miesiącu pozostanie mu wyłącznie kwota 660 zł.

W drugiej części artykułu – który opublikujemy niebawem, pochylimy się nad kolejnymi zmianami, jakie zacznę obowiązywać od 2022 roku.

Autor: Marta Dąbrowska Aplikant adwokacki

Zapoznaj się z naszymi pozostałym publikacjami

Kanał Youtube: MYŚL JAK ADWOKAT

Myśl Jak Adwokat